Cape Tribulation and the GREAT Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Patty Harmeling - WaarBenJij.nu Cape Tribulation and the GREAT Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Patty Harmeling - WaarBenJij.nu

Cape Tribulation and the GREAT Barrier Reef

Blijf op de hoogte en volg Patty

04 November 2013 | Australië, Cairns

Hoi vriendjes en vriendinnetjes,

Terwijl ik dit schrijf zit ik op de boot naar The Great Barrier Reef. Van vrijdag op zaterdag hebben we de Cape Tribulation tour gedaan. In het begin leek het nog niet het geld waard, maar de tweede dag heeft alles goedgemaakt!

We begonnen de tour met een aboriginal tourguide genaamd George. George wist niet hoe hij moest stoppen met praten en er was letterlijk geen moment van stilte. In het begin erg gezellig, daarna erg irritant.

We begonnen de tour met een tocht over de Daintree river, die voor 50% uit zeewater bestaat en 50% vers water. We zagen een 3 meter lange krokodil in de bosjes verstopt en voor de rest een hele boel mooie flora en fauna. Erg gaaf!

Aan een tak van een boom zit toch altijd één geel blad? Het gele blad is een zoutfilter heb ik geleerd. Het is altijd her eerste blad aan de tak, en ook de oudste. Na 2 jaar gaan ze zout filteren, na een jaar vallen ze er dan af.

Na de boottocht hadden we een rainforest tour, hier zagen we allerlei soorten vogels en leguanen!

Wisten jullie dat in Queensland aboriginals geen digeredoo hebben? Ze hebben geen naam voor digeredoo en dus bestaat het niet. Wanneer je in winkels vraagt wat de aboriginal naam is voor digeredoo, zeggen ze "tjikitjiki" maar dat is dus niet waar. Deze informatie is mede mogelijk gemaakt door George.

Daarna werden we afgezet midden in Cape Trib in een hostel dat PK's heet! Een echt outback hostel, bijna geen enkel bereik met de buitenwereld, alles down to earth! We hebben daar lekke aan het zwembad gelegen, het strand bekeken en ik heb voor het eerst zelf gekookt: pasta (nog niet genoeg gehad tijdens de Crocodile Trophy natuurlijk). 's Avonds heb ik lekker op de loungebanken gelegen en zag ik een enorme spin! Zo groot als een soepkom! (Specifiek he?)

Daarna ben ik lekker gaan slapen want de volgende dag moesten we om 10:00 uitchecken en werden we pas om 13:00 opgehaald. 3 uur wachten dus... En wat doe je als je 3 uur moet wachten? Skypen met je vriendjes en vriendinnetjes!!! Het was super om ze weer even te zien en te spreken, (om ondervraagd te worden was ook erg interessant jongens!)

Toen we om 13:00 opgehaald werden, gingen we naar een heel groot strand waar het regenwoud overloopt in een wit strand met felblauw water, Mosman Gorge, een aboriginal dorpje, Daintree National Park, prachtig regenwoud met natuurlijke waterbronnen!, Port Douglas en zijn we een ijsje gaan eten met allerlei tropische smaken.
Echt super!

Feitje!
Er is een plek in cape Tribulation waarin je in 2 national parken kunt staan: met je voet in het water is national park The Great Barrier Reef en met je voet op het land in Cape Tribulation. Dit is de enigste plek op de wereld waar dit kan!

Nou we toch met de feitjes bezig zijn, ga ik jullie wat vertellen over Port Douglas. Het is klein. Vroeger was het de belangrijkste stad voor de hoofdindustrie in North Queensland, Cairns is dit tegenwoordig. Dit betekend dat er een strijd/vijandigheid is ontstaan tussen de steden. Het is vaak een grappige haat, zoals wij grapjes maken over Duitsers en zij over ons. Ook is Port Douglas een toevluchtsoord voor de rich and famous: Bill Clinton, Cameron Diaz, Bono, Pink.

Hierna bracht Wylie, onze tourguide van die dag, ons naar huis en heb ik eerst geskyped met Lisa en Daniël, echt super gezellig alleen werkte wifi niet echt mee.. Daarna heb ik geslapen van tot 12:00 de volgende dag.

Die dag, gisteren, zijn we naar de Lagoon geweest met onze kamergenootjes en hebben we lekker gechillt. 's Avonds zouden we 1 drankje doen in The Jack maar het was alcohol 2 voor 1 dus eindigden we in Gilligans en hebben we tot in de late uurtjes gefeest. Dat was erg verstandig want vandaag moesten we er om 6:00 uit!

We hebben gauw "ontbeten" (niet echt want ik had niks gekocht, maar een kiwi, muesli reep en chocola voldoet ook prima als je een backpacker bent) en zijn we vertrokken richting de boot.

Voordat we bij de boot aankwamen hebben we een onderwatercamera gehuurd.

Eenmaal aangekomen op de boot (super boot!) zijn we naar Michaelmas Cay gevaren, een klein eilandje. Vanaf daar ben ik gaan snorkelen. Ik kan gewoon niet zeggen hoe geweldig het was! De zee was heerlijk, heel zout maar heerlijk warm! Ik ben geen een keer in paniek geraakt, de zee was ook super helder. Ik heb een peilstaartrog gezien, een haai, een paar schildpadden, schelpen en koraal en heel erg veel vissen gezien. Echt adembenemend! We hebben bijna 400 foto's en allerlei filmpjes gemaakt. Finland is met ons meegewerkt, echt super gezellig! Ik kan ontzettend met ze lachen en dat maakt veel goed.

Na Michaelmas Cay gingen we naar een ander stuk, hier sprongen we vanuit de boot de zee in. Dat was wel spannend. Het koraal was echt ongelooflijk, niet te beschrijven! Ik ben zo lang mogelijk in het water gebleven en toen ik er als laatste uit ging zag ik een vis van 1 meter lang, echt adembenemend! Hij zwom echt nog geen 20 cm van me af, als ik had gewild had ik 'm aan kunnen raken.

Daarna gingen we helaas al richting Cairns. Onze organisatie had ons $20 aan eten en drinken gegeven voor op de boot dus ik kon nog het een en ander snaaien. Daarna heb ik lekker liggen zonnen op het dek en heb ik nog even geslapen.

Toen we terugkwamen hebben we de camera teruggebracht en zijn we even wat gaan eten bij Nando's en daarna zijn we naar het hostel gegaan. Na te hebben gedouched, gingen we voor een gratis maaltijd naar Gilligans. Na twee happen beseften we waarom het gratis was.

Ik heb écht nog nooit zoiets geproefd. Mam, ik mis uw kookkunsten. Deze worden ondergewaardeerd!

Over een paar uur, om 00:25, vervolgen we onze reis richting Alice Springs. Ik heb er zin in, maar ga de eastcoast ontzettend missen. En vooral Cairns!

Ik zit 1,5 dag in de bus, ik weet niet wanneer ik weer kan schrijven.

Dikke kusjes, toodaloo en check jullie later!

  • 04 November 2013 - 14:37

    Rob:

    Geweldig Pat,
    Maar mams kookkunsten worden niet onderschat hoor. Hier ligt de basis van mijn jaarlijkse groenten afval weken. Te lekker allemaal, haha.

    Wat fijn dat het eerste traject zo'n groot succes was en dat je Cairns al in je hart hebt gesloten.

    Ik kijk uit naar het vervolg.
    Love you XXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patty

Actief sinds 31 Dec. 2013
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 21179

Voorgaande reizen:

13 September 2023 - 28 Maart 2014

Going Down Under

Landen bezocht: